X
تبلیغات

ابزار وبمستر

داستان‌های بهارات(Story of Bharat) - هاتا یوگا



هاتا یوگا



  • هاتا به معنی تمرین‌های منظم و استوار بدنی است که شما را به هدف و نتیجه دلخواه می‌رساند. ها و تا به معنای اتحاد بین خورشید و ماه و اتحاد بین پرانا و آپانا وایو است.

 

  • هاتا یوگا پیوند نزدیکی با بدن انسان و پرانا دارد. هاتا یوگا وسیله‌ای است که توسط آن پرانایاما و آسانا به کنترل بدن می‌پردازد.

 

  • یکی از اصلی‌ترین مسائل که  در هاتا یوگا باید بدانید، این است که انجام حرکات هاتا یوگا هدف نیست، بلکه رسیدن به سامادهی و آگاهی برتر هدف اصلی هاتا یوگاست. در این راه ژرف اندیشی کمک بسیار شایانی برای یک هاتا یوگی است که به وسیله آن به سامادهی و آگاهی برتر متصل شود.

 

  • تمرین‌های هاتا یوگا،  کوندالینی شاکتی را که در چاکرای اول، مولادهارا، قرار دارد، بیدار می‌کند.

 

  • هفت چاکرای اصلی در بدن هر انسانی وجود دارد که به ترتیب زیر هستند:

1.مولادهارا

2.سوادهیستانا

3.مانی پورا

4.آناهاتا

5.ویشودها

6.آجنا

7.ساهاسرارا

نماد هر چاکرا گل نیلوفر است که شمار گلبرگ‌هایش در هر چاکرا متفاوت است و این شمار گلبرگ‌ها به شمار نادیهایی که از آن چاکرا خارج می‌شود بستگی دارد. مانند آجنا چاکرا با نماد گل نیلوفر دو برگ و ساهاسرارا  با گل نیلوفر هزار برگ نشان داده می‌شود.

 

  • نادی سوشومنا از میان تمام چاکراهای اصلی عبور کرده و در چاکرای آخر، ساهاسرارا،  با شیوای بزرگ پیوند می‌خورد.

 

  • نکته بسیار مهم اینست که شما باید آساناها، پرانایاما، باندها، مودراها وشات کریاها را همراه یک استاد هاتا یوگا بیاموزید.

 

  • آیدا پینگالا و سوشومنا سه نادی اصلی بدن انسان هستند.

 

  • آیدا به چاندرا نادی معروف است این نادی بدن را خنک می‌کند و به سوراخ چپ بینی مربوط است.

 

  • پینگالا به سوریا نادی معروف است و بدن را گرم کرده و به سوراخ راست بینی مربوط است.

 

  • نادی سوشومنا یا اصلی ترین نادی بدن از هر دو سوراخ بینی عبور می‌کند. سوشومنا به شما در مراقبه کمک می‌کند. نام دیگر این نادی، آگنی نادی، است.

 

  • به وسیله آساناها و پرانایاما  شما می‌توانید به سلامتی کامل بدنی دست یابید. بدون سلامتی جسمانی شما چگونه می‌توانید زندگی خود را کامل کنید و چگونه در مسئولیت‌های خود موفق خواهید شد و از همه مهم‌تر بدون سلامتی کامل جسمی شما چگونه می‌توانید برای مراقبه بنشینید.

 

  • بهترین زمان برای انجام آساناها و پرانایاما صبح زود و با معده خالی است.

 

  • در غذا خوردن و خوابیدن متعادل باشید. در این صورت شما یک هاتا یوگی موفق خواهید بود.

 

  • در تمرینات خود منظم باشید. نظم در یوگا بسیار مهم است.

 

  • بعد از پایان آساناها یک لیوان شیر بنوشید.

 

  • نیم ساعت بعد از آساناها حمام کنید.

 

  • همیشه در مرحله‌ی اول آساناها را تمرین کنید و سپس پرانایاما انجام دهید.

 

  • در روز نیم ساعت را برای تمرین آساناها و پرانایاما صرف کنید . این کاربه شما قدرت و انرژی و زنده دلی خواهد داد و تمام بیماری‌ها را از بین خواهد برد .

 

  • از تمرین‌های مهم شات کریا های هاتا یوگا می‌توان به تمرین‌های زیر اشاره کرد :

1.دوتی . پاک کردن معده با یک پارچه.

2.باستی . بالا کشیدن آب از راه معقد .

3.نتی . پاک کردن بینی با کمک یک نخ .

4. نولی . انقباض و انبساط ماهیچه‌های شکمی.

5.تراتاکا.چشم دوختن به نور خورشید هنگام غروب و یا نگاه کردن به شعله‌ی شمع.

6.کاپالی بهاتی . نوعی پرانایاما.

 

  • سیرشا آسانا سلطان آساناهای هاتا یوگاست. این آسانا قدرت مغز و غده‌ی هیپوفیز را بالا برده و حافظه را تقویت می‌کند، این حرکت به برهما چاریا کمک بسیار می‌کند.

 

  • ساروانگا آسانا و هالا آسانا و  آردها ماتسینیرا آسانا قابلیت ارتجاعی ستون فقرات را زیاد می‌کند. ساروانگا آسانا همچنین فعالیت غده‌ی تیروئید را افزایش می‌دهد و به برهما چاریا کمک می کند و طول عمر را افزایش می‌دهد.

 

  • پاسچیموتا آسانا و مایور آسانا چربی‌های بدنی را کم کرده و هضم غذا را افزایش می‌دهد.

 

  • بهوجانگا آسانا و سالابها آسانا و دانور آسانا یبوست و رماتیسم عضلانی را از بین می‌برد.

 

  • در پایان آسانا ها باید شاو آسانا انجام دهید. شاواآسانا کمک می‌کند که ماهیچه‌های شما شل شود.این حرکت هر نوع تنشی از شما دور خواهد کرد.

 

  • اوجاوی و سیت کاری و سوخا پورواکا  و سوریابهدا  از انواع دیگر پرانایاماست به کمک این پرانایاما ها شما به کوا کومباهاکا خواهید رسید.

 

  • پوراکا دم است و ریچاکا بازدم است و کومبهاکا حبس دم است. کومبهاکا انرژی فراوانی به شما خواهد داد.

 

  • سیتالی پرانایاما بدن شما را خنک می‌کند و آسم و سل را از بین می‌برد.

 

  • بهاستریکا پرانایاما بدن شما را گرم می‌کند و آسم و سل را از بین می‌برد.

 

  • هر روز بهانداتریا پرانایاما را تمرین کنید. این تمرین در بر گیرنده‌ی مولا باندها  و جالاندارا باندها و اودی یاها باندها است.

 

  • ماها مودرا، همان شکل که از اسمش پیداست، یکی از مهمترین مودراهای یوگا است که بواسیر، سوهاضمه، بزرگی طحال و یبوست را از بین می‌برد.

 

  • یوگا مودرا را هر روز تکرار کنید. یوگا مودرا یکی از بهترین تمرین‌ها برای اندام‌های شکمی است.

 

تمرین‌های بدنی یوگا HATA YOGA

انرژی است که کل جهان را فرا گرفته است و به‌شکل عمده با تنفس وارد بدن انسانی می‌شودPRANA

انرژی است که در ناحیه ناف جریان دارد و مسئولیت دفع ضایعات بدن را به عهده دارد ترکیب پرانا و آپانا بالای شبکه خورشیدی توده عظیمی از انرژی ایجاد می‌کندAPANAVAYU

تمرینات تنفسی در هاتا یوگاPRANNA YAMA

تمرینات بدنی در هاتا یوگاASANA

جذبه یا خلسه جذب شدن کامل در خدا آگاهیSAMADHI

انرژی نهفته در چاکرای اولKUNDALINISAKTI

چرخ . چرخه‌های انرژی در بدن انسانCHAKRA

چاکرای اول که در ناحیه‌ی انتهای دنبالیچه نزدیک معقد قرار داردMULADHARA

چاکرای دوم یا چاکرای جنسی که در ناحیه آلت تناسلی قرار داردSVADHISTHANA

چاکرای سوم یا چاکرای آتش که در ناحیه ناف قرار داردMANIPURA

چاکرای چهارم که در ناحیه قلب قرار داردANAHATA

چاکرای پنجم که در ناحیه گلو فعالیت می‌کندVISHUDDHA

چاکرای ششم که بین دو ابرو واقع استAJNA

چاکرای هفتم که در فرق سر قرار داردSAHASRARA

نادی مرکزی بدن انسان و اصلی ترین نادی که به کانال روح مشهور است و در راستای ستون فقرات واقع شده است و از مولادهارا تا ساهاسرارا ادامه دارد SUSHUMNA

تمرین‌های جریان انرژی در بدنMUDRA

تمرین‌های نظافتی در یوگاSHAT KRIYA

قفل. تمرین‌های انقباضی در یوگاBANDHA

از سمت چپ مولادهارا آغازمی‌شود و با یک حرکت مارپیچ و گذر ازچاکراها به چاکرای آجنا می‌رسد IDA

از سمت راست مولادهارا آغاز شده و در جهت مقابل ایدا تا آجنا ادامه پیدا می‌کندPINGALA

نام دیگر نادی آیداCHANDRA NADI

نام دیگر نادی پینگالاSURYA NADI

نام دیگر سوشومنا نادی است به معنی نادی آتشAGNI NADI

پاک کردن معده با تکه‌ای پارچهDHAUTI

بالا کشیدن آب از راه معقدBASTI

پاک کردن بینی با یک تکه نخNETI

انقباظ و انبساط ماهیچه‌های شکمیNAULI

چشم دوختن به شعله شمعTRATAKA

نوعی پرانایاما . برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر  آموزش هاتا یوگا مراجعه شودKAPALABHATI

از آساناهای یوگا. برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودSIRSHASAN .

سالک مجردی  که فقط به یادگیری کتب مقدس و اندرزهای پیر روحانی خود می‌پردازد و مانند خادم به او خدمت می‌کندBRAHMACHARYA

از آساناهای یوگا. برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودSARVANGAASANA

از آساناهای یوگا. برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودHALA ASANA

از آساناهای یوگا. برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودARDHAMATSYENDRASANA

از آساناهای یوگا. برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودPASCHIMOTTANASANA

از آساناهای یوگا. برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودMAYURASANA

از آساناهای یوگا. برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودBHUJANGASANA

از آساناهای یوگا.برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودSALABHAASANA

از آساناهای یوگا. برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودDHANURASANA

از آساناهای یوگا. برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر آموزش هاتا یوگا مراجعه شودSAVASANA

نوعی پرانایاما . برای اطلاعات بیشتر به کتابهای معتبر  اموزش هاتا یوگا مراجعه شودUJJAYI

نوعی پرانایاما . برای اطلاعات بیشتر به کتابهای معتبر  اموزش هاتا یوگا مراجعه شودSITKARI

نوعی پرانایاما . برای اطلاعات بیشتر به کتابهای معتبر  اموزش هاتا یوگا مراجعه شودSUKHAPURVAKA

نوعی پرانایاما . برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر  آموزش هاتا یوگا مراجعه شودSURYABHEDA

نوعی پرانایاما . برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر  آموزش هاتا یوگا مراجعه شودKEVALAKUMBHAKA

دمPURAKA

بازدمRECHAKA

نوعی پرانایاما . برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر  آموزش هاتا یوگا مراجعه شودSITALIPRANAYAMA

نوعی پرانایاما . برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر  آموزش هاتا یوگا مراجعه شودBHASTRIKA

نوعی پرانایاما . برای اطلاعات بیشتر به کتاب‌های معتبر  آموزش هاتا یوگا مراجعه شودBHANDATRAYA PRANAYAMA

نوعی از باندها در هاتا یوگا . به کتاب‌های معتبر هاتا یوگا مراجعه شودMULA BANDHA

نوعی از باندها در هاتا یوگا . به کتاب‌های معتبر هاتا یوگا مراجعه شودJALANDARA BANDNA

نوعی از باندها در هاتا یوگا . به کتاب‌های معتبر هاتا یوگا مراجعه شودUDDIYANA BANDHA

نوعی از مودراها در هاتا یوگا. به کتاب‌های معتبر هاتا یوگا مراجعه شودMAHA MUDRA

نوعی از مودراها در هاتا یوگا. به کتاب‌های معتبر هاتا یوگا مراجعه شودYOGA MUDRA

+ نوشته شده در  شنبه سوم مهر 1389ساعت   توسط هومن بابک  |